Een Zzzanderig weekend, Vrolijk Pasen!

17 april 2022 - Le Touquet-Paris-Plage, Frankrijk

15.04.22
Locatie: Aire de Camping-Car Stella Plage, Cucq, Frankrijk
Na uitgebreid gebruik te hebben gemaakt van het sanitair in de McDonalds, in mijn bus is het namelijk een stuk primitiever, ben ik doorgereden naar mijn slaapplaats voor de nacht. Aan het einde van een hele rij grote, witte campers staat mijn rode busje. Vanaf hier kan ik zo de duinen en waarschijnlijk daarna ook het strand oplopen, ik verwacht dat dat een mooie avondwandeling wordt. (Edit: ik had gelijk, dat was een schitterende avondwandeling). De conclusie die ik tot nu toe kan trekken is dat ik beter voor de mooie camperplekken kan gaan dan degene die de beste reviews hebben. Ik gebruik een app ‘campercontact’ waarop ik foto’s, informatie en reviews kan zien over nagenoeg alle camperplekken in Europa. Voor mij is de omgeving het belangrijkst, ik heb alles het liefst zo simpel mogelijk. Ik moet binnenkort wel een camperplek opzoeken met iets meer faciliteiten zodat ik mijn toilet en water kan lozen. Verder zal ik gewoon creatief moeten zijn, ik heb gelezen dat op het strand waar ik nu sta een buitendouche is. Het zal koud zijn, maar schoon word ik er vast wel van. Het is volgens mij ook echt belangrijk om een beetje op tijd op plekken te zijn, dat zal in de zomer nog wel erger worden. Ik heb vanavond een tijd uit het raam gekeken terwijl ik aan het bellen was met mijn (gek genoeg ondanks mijn gelimiteerde data nog onbereikbaardere) vriend;). Iedereen die na 10 uur ’s avonds nog aankomt is eigenlijk te laat, de parkeerplaatsen zijn simpelweg op.
Een heleboel conclusies voor iemand die net 36 uur onderweg is.

Elke keer als ik in de bus stap en wegrij bedenk ik me hoe bizar dit eigenlijk is. Hoe vet is het dat ik in mijn eentje kan instappen en kan gaan en staan waar ik wil (met een aantal grenzen). Ik heb vaak gehoord dat het ’stoer’ is wat ik doe, maar tot nu toe waren dat eigenlijk vooral loze woorden. ’Stoer zeg’, ‘dapper’, knap hoor’, het daalt nu eindelijk in dat dat het ook echt is.

Ik verbaas mezelf soms met dat ik best zelfstandig ben. Ik mag dan wel net 18 zijn, maar mentaal ben ik voor de 3e keer 6 geworden. Wel moet ik toegeven dat ik regelmatig een lijntje uitgooi naar mijn lieftallige ouders met huis-tuin-en-keukenvragen. Waar ik dan onmiddellijk reactie op krijg;)

16.04.22
Locatie: Aire de Camping-Car Stella Plage, Cucq, Frankrijk
Goeeeedemorgen! Ik heb zojuist mijn beroemde havermout-banaan pannenkoekjes gemaakt, ik had alle ingrediënten van huis meegekregen. Het was een spektakel waar zelfs Gordon Ramsay stil van zou worden. Het begon allemaal al met het feit dat ik geen maatbeker en geen weegschaal heb. Maar, ik weet uit ervaring dat ook zonder dat soort gerei er fantastisch lekkere gerechten bereid kunnen worden. Een banaan prakken met een vork gaat prima, alleen de havermout blijft wat grof. Tijdens het bakken kwam ik er snel achter dat ik een keuze moest maken tussen rauw en verbrand, ik dacht even dat de oplossing was om grote hoeveelheden olie toe te voegen, maar dat werd al gauw een soort frituren. Afijn, uiteindelijk is het grootste gedeelte op mijn bord terecht gekomen en uiteindelijk in mijn maag.
Was het rauw? Ja.
Was het op hetzelfde moment ook verbrand? Ja.
Zag het eruit als braaksel? Jep.
Was het lekker? Verrassend genoeg, Ja.
Zal ik voor het volgende ontbijt gewoon naar de bakker lopen voor een stokbrood? Jazeker.

Ik verwacht dat ik nog een nachtje op deze camperplaats blijf staan, het lijkt me leuk om morgenochtend vroeg op te staan om de zonsopkomst te kijken vanaf het strand. Dikke trui aan en een muziekbox mee, die tot nu toe amper mijn zijde heeft verlaten. ’S ochtends en ’S avonds heb ik een lo-fi hiphop playlist aanstaan die ik van tevoren gedownload heb. Tijdens het rijden schreeuw ik mee met de klassiekertjes. Op die manier gebruik ik mijn stembanden toch nog een beetje. Ik begin het bus-leven een beetje gewend te raken, hoewel ik nog veel aan het stuntelen ben is het minder dan op de eerste dag en elke handeling wordt steeds logischer. Ik kan ook steeds beter parkeren! Toch heb ik het idee dat er binnenkort iets gruwelijk mis moet gaan. Een toilet die ontploft of de motor die overhit raakt doordat de koelvloeistof op is, hoe vaak moet je dat eigenlijk bijvullen?

Vandaag was een heerlijke luie dag. Ik ben naar de supermarkt gereden om avondeten te kopen (en een haarborstel want die was ik vergeten, toch wel handig om te hebben). Ik ben ‘even kort’ gaan kijken naar een serviceplek aan het einde van de camperplaats. Waarna ik een uur later pas terug was, want ik zag een leuk zijpaadje met een onbekende bestemming en ja, die moet ik dan wel volgen. Ik heb ook eindelijk mijn boek uitgelezen en ik ben meteen in het volgende deel begonnen, de ‘Throne of Glass’ serie van Sarah J. Maas. Morgen sta ik vroeg op om de zonsopkomst te kijken en dan vertrek ik richting Lisieux.

17.04.22
Locatie: Cucq, Frankrijk
Dus… mijn wekker ging om 6 uur vanochtend af om de zonsopkomst te kijken. Maar iedereen moet prioriteiten stellen in het leven en bij mij is dat dan toch echt ‘slapen’. Daarbij bedacht ik me dat de zon in het oosten opkomt en de zee op het westen ligt. Die gedachte vond ik goed genoeg om mijn wekker uit te zetten en me lekker om te draaien.
Mijn veger en blik (stoffer en blik) hebben de strijd verloren tegen de hoeveelheid zand die ik naar binnen gelopen heb. Na twee dagen in de de duinen te hebben gestaan is het tijd om verder te gaan. Mijn reis zet zich vandaag door naar de stad Lisieux. Ik rij eerst nog even langs de Intermarché aangezien alles vroeg sluit in verband met Pasen.
Aan het einde van de camperplaats heb ik mijn toilet geleegd, waar ik enorm mee liep te stuntelen. Een aardige man heeft me naderhand even in het half frans/half Nederlands uitgelegd dat ik een buis om kan draaien waardoor het een stuk makkelijker word en een stuk voordeliger voor de schoonheid van mijn schoenen.

Groetjes uit de McDonalds, die zelfs met Pasen, de hele dag open is.

1. Marlies:
    Je schrijft leuk Yara :-). Fijne Pasen gewenst
  2. Hammie van der Giessen:
    18 april 2022
    Nou Yara, je redt het wel, het is een ontdekking dit camper leven, succes en veilige kilometers
  3. Rianne van Tienhoven:
    Wat heerlijk om te lezen! Echt onwijs STOER! Dikke knuffel
  4. Tekla (kennisje van je moeder;)):
    18 april 2022
    Je bent lekker bezig!:) geniet ervan. Het klinkt als een heerlijke reis die ik zo met je mee zou willen maken!
  5. Wil v d Dool Mol:
    18 april 2022
    Hoi, achterniggie, wat ben jij een leuk avontuur aangegaan. Superleuk om je te volgen, je schrijft erg leuk!! Fijne tijd meid.
  6. Riet last:
    19 april 2022
    Geweldig meisje, wat een leerschool en genieten!! Liefs oma